Nie lekceważ bólu zęba!

Ból zęba to oznaka, że dzieje się z nim coś złego, jednak nie każdy rodzaj bólu jest wskazaniem do leczenia kanałowego, czy też w ostateczności- do usuniecia zeba.
Ważne jest, aby Pacjent potarfił rozróżnić rodzaj bólu, gdyż jest to bardzo pomocne w rozpoznaniu dolegliwości i postawieniu odpowiedniej diagnozy.

Najczęściej występujące rodzaje bólu:

• Nagły, ostry ból - pojawiający się w trakcie spożywania zimnych, gorących, słodkich, czy też kwaśnych pokarmów jest oznaką nadwrażlwości zębów lub pierwszy symptom próchnicy prostej zębów. Najczęściej przyczyną takich dolegliwości mogą być mikropęknięcia szkliwa lub odsłonięte szyjki zębowe, wymagające wdrożenia odpowiednich metod profilaktycznych i leczniczych.
  • Ostry, przeszywający ból podczas nagryzania – może być spowodowany przez duży ubytek, wypadnięcie plomby lub pęknięcie zęba. Jednak ból przy nagryzaniu (zwłaszcza połączony z bolesną tkliwością dziąsła) może również świadczyć o procesie zapalnym, który rozwija się w tkankach okołowierzchołkowych zęba.
  • Silny, samoistny ból - nasilający się w godzinach wieczornych i po przyjęciu pozycji leżącej – najczęściej świadczy o przekrwieniu miazgi. Niekiedy jednak może być oznaką nieodwracalnego zapalenia miazgi. W pierwszym przypadku - ząb można niekiedy uratować przed leczeniem kanałowym, w drugim - jest to raczej niemożliwe.
  • Tętniący (pulsujący) ból, któremu towarzyszy gorączka i złe samopoczucie, ustępujący nieco pod wpływem zimnych okładów – to objaw zapalenia miazgi z wysiękiem ropnym oraz ropne zapaleniu tkanek okołowierzchołkowych. Wymaga natychmiastowej wizyty w gabinecie stomatologicznym.
  • Ciągły, dotkliwy ból kojarzący się z „wysadzaniem zęba”, któremu towarzyszy obrzęk dziąseł, ból przy nagryzaniu i dotyku – najczęściej oznacza, że infekcja z kanału korzeniowego przeszła na otaczającą ząb kość. Konieczna jest jak najszybsza wizyta rozpoczynająca kilkuetapowe leczenie kanałowe, często połączone z antybiotykoterapią.
  • Silny, długi ból samoistny, nasilający się pod wpływem ciepła i ustępujący pod wpływem zimna, promieniujący na cały policzek – świadczy najczęściej o zgorzeli miazgi lub o stanie zapalnym miazgi z obfitymi wysiękami i licznymi ogniskami martwicy.
  • Przewlekły lub nawracający tępy ból, obejmujący zęby, szczękę, szyję i ucho – w tym przypadku ból mogą wywołać inne schorzenia niż stan zapalny miazgi (ropnie, stan zapalny dziąseł, zapalenie zatok lub uraz stawu skroniowo- żuchwowego).

Zdarza się również tak, że popsuty ząb nie przynosi żadnych dolegliwości bólowych, co oznacza, że  już "obumarł" - sytuacja taka jest również wskazaniem do rozpoczęcia leczenia kanałowego.
Brak bólu samoistnego oraz brak reakcji miazgi na bodźce podczas testu diagnostycznego – są dla stomatologa wyraźną wskazówką, iż miazga jest już w stanie martwicy bądź rozpadu zgorzelinowego.

WAŻNE! Pamiętajmy – nawet krótkotrwały, samoistnie ustępujący ból zęba jest sygnałem, że należy jak najszybciej podjąć leczenie, gdyż nawet jeśli ból minie, po pewnym czasie powróci z jeszcze większą siłą. Reagujący bólem ząb należy wyleczyć jak najszybciej, aby uniknąć dlaszych powikłań, nie tylko w obrębie jamy ustnej, lecz również całego organizmu.

Treść całej aktualności

2017-01-26